Igénylési útmutató 2021

A Programról

Mi a Településfásítási Program második ütemének célja?

A Településfásítási Program 2021-ben induló második ütemében összesen 24 ezer sorfát igényelhetnek a 10 ezer fő alatti települések. Ezzel Magyarország legnagyobb belterületi fásítási programja valósulhat meg. Ismét 19 fafajból választhatnak az érdeklődők, településenként minimum 10, maximum 30 sorfát.

Ki szervezi a Településfásítási Programot?

Az elültetésre kerülő 24.000 darab fát, valamint azok szállítását a KEFAG Kiskunsági Erdészeti és Faipari Zrt. biztosítja. A Településfásítási Programot az Országos Erdészeti Egyesület koordinálja.

A Településfásítási Program a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat Cselekvési Terve alapján a VP-20.2-16 – A magyar nemzeti hálózat működését szolgáló technikai segítségnyújtás – projekt terhére kerül megvalósításra, melyet a Vidékfejlesztési Program Irányító Hatósága támogat.

Mikor zajlik a Településfásítási Program második üteme?

  • Az előzetes regisztráció 2021 június 10-én indul és június 30-ig tart.
  • Az igénylés 2021. július 5-én 10 órakor indul.
  • Az igényelt fák kiszállítására és az ültetésekre 2021 őszén 2022 tavaszán kerül sor.

Az igénylés menetének konkrét részletei alább olvashatóak.

Jogosult vagyok az igénylésre?

Ki igényelhet fát?

Jogosult lehet a fák igénylésére:

  • ha önkormányzat, vagy önkormányzati intézmény részére igényel
  • ha állami intézmény, vagy egy állami intézmény fenntartója részére igényel
  • ha civil szervezet részére igényel
  • ha egyházi szervezet vagy intézmény részére igényel

Fontos, hogy azok a települések, akik sikeresen igényeltek fát 2020-ban, a Településfásítási Program első ütemében, a második ütemben már nem vehetnek részt.

Milyen településekre igényelhetőek a fák?

Minden magyarországi, maximum 10.000 fő lakosú település jogosult a Programban való részvételre. A települések listája a 2019. január 1-jei KSH adatok alapján került összeállításra, a lista megtekinthető: www.orszagfasitas.hu/telepuleslista2021

Településenként több regisztráció is lehetséges?

Egy településről csak egy regisztrációra – és ennek megfelelően egy igénylésre van lehetőség.

Az igénylés folyamata

Hogyan tudok fát igényelni?

  • A Program első ütemétől eltérően a második ütemben az igénylőknek előzetesen regisztrálniuk kell az www.orszagfasitas.hu weboldalon, amelyre az igénylés előtti hónapban van lehetőség.
  • Az előzetes regisztráció 2021. június 10-én 10.00 órától indul és június 30. éjfélig tart.
  • Fontos, hogy csak azok a települések igényelhetnek fát, akik előzetesen regisztráltak!
  • Az igénylési felület 2021. július 5-én 10:00 órakor nyílik meg és 2021. július 31. éjfélig elérhető.
  • Az igénylők őszi és tavaszi szállítású fafajok közül választhatnak.
  • A kosárba nem kerülhetnek őszi és tavaszi szállítású fák vegyesen!
  • Az első tételek kosárba kerülését követően a kosár tartalmát 45 percig fenntartjuk, de ezen idő letelte után a kosár automatikusan kiürül.
  • 2021. őszén és 2022. tavaszán kerül sor az igényelt fák kiszállítására, de a Program első ütemétől eltérően ültetési időpont megadására most nem lesz lehetőség.
  • Az igényléseket az Országos Erdészeti Egyesület beérkezési sorrendben ellenőrzi és bírálja el, majd értesíti az igénylőket.
  • Sikeres igénylés esetén a nyilatkozatok, ültetéssel kapcsolatos adatok feltöltésére – 2021. július 15-től-augusztus 15-ig van lehetőség.

Mi alapján kerülnek jóváhagyásra az igénylések?

Az igényléseket beérkezési sorrendben bíráljuk el, az igénylés során láthatóak lesznek a még rendelkezésre álló készletek.

Milyen adatokat kell megadnom a regisztráció során?

A regisztráció során meg kell adnia:

  • a település nevét, a megyét
  • az igénylő szervezet adatait (megnevezése, adószáma, címe, kapcsolattartó neve és elérhetőségei)

Milyen adatokat szükséges megadnom sikeres igénylés esetén?

Ebben az esetben Ön már jogosult az igényelt fákra, már csak:

  • a nyilatkozatok feltöltése
  • és az ültetési és átvételi helyszínek adatainak megadása szükséges.

Milyen dokumentumokat szükséges az igényléshez csatolnom, és mikor?

Az igényléshez szüksége lesz:

  • a település Önkormányzatának hozzájáruló nyilatkozatára (abban az esetben is, ha az önkormányzat az igénylő)
  • az ültetési terület tulajdonosának 5 éves fenntartási nyilatkozatára (abban az esetben is, ha az önkormányzat a tulajdonos)
  • közös tulajdonosi nyilatkozat (abban az esetben, ha a terület tulajdonosa és a fenntartó eltérő)

Ezeket a dokumentumokat csak sikeres igénylés esetén kell feltölteni, de már az igénylés első szakaszában vállalnia kell, hogy ezeket később feltölti, ha igénylését pozitívan bírálta el az Országos Erdészeti Egyesület.

Nyilatkozatminták: www.orszagfasitas.hu/nyilatkozatok2021

Mi történik, ha a polgármester, vagy a terület tulajdonosa nem járul hozzá az ültetéshez?

Ebben az esetben igénylő nem jogosult a fák átvételére, kivezetésre kerül az igénylők sorából.

Ingyenes a részvétel?

A Programban való részvétel ingyenes.

Sikeres igénylés esetén kizárólag az alábbiakat kell biztosítania

  • a fák tárolását, öntözését az ültetésig
  • a fák elültetését egy előre egyeztetett időpontban
  • a fák legalább 5 éves fenntartását

A fákról

Hány darab fát igényelhetek?

Településenként 10–30 db fa igényelhető, amely a készlet erejéig különböző fafajokból is összeállítható, de csak egy ültetési időszakból.

Milyen fákat igényelhetek?

19 fafaj, összesen 24.000 példányából választhat a készlet erejéig.

A fák konténeresek vagy földlabdások, 10-14 cm törzskörméretűek, 2-5 méter magasak.

Összeállítottunk Önnek egy részletes útmutatót a fafajokkal kapcsolatos tudnivalókról. Választás előtt kérjük mindenképpen látogasson el a www.orszagfasitas.hu/fafajlista2021 oldalra!

A szakszerű ültetéshez biztosítunk minden fához 3 db támasztókarót, takarómulcsot, védőrácsot és minden igénylőnek 1 madárodút. Ezeket szintén az igényelt fákkal együtt szállítja helyszínre a KEFAG Kiskunsági Erdészeti és Faipari Zrt.

Hova ültethetők az igényelt fák?

Olyan belterületi ingatlanra, ami

  • kizárólagos önkormányzati tulajdonú közterület, vagy lakossági közszolgáltatást ellátó intézményi ingatlan (pl. utca, tér, park, parkoló, óvoda, iskola, egészségügyi intézmény, szociális intézmény, temető)
  • kizárólagos állami tulajdonú közterület, vagy lakossági közszolgáltatást ellátó intézményi ingatlan
    (pl. utca, tér, park, parkoló, óvoda, iskola, egészségügyi intézmény, szociális intézmény)
  • kizárólagos egyházi tulajdonú, közszolgáltatást ellátó intézményi ingatlan (óvoda, iskola, egészségügyi intézmény, szociális intézmény, temető stb.)
  • önkormányzati, vagy állami, vagy egyházi tulajdonok közös tulajdonát képező területek (Figyelem! Ebben az esetben a terület minden tulajdonosának hozzájáruló nyilatkozata szükséges.)

Kizárólag temető esetén külterületi ingatlanra is ültethetők az igényelt fák.

Egy településen belül több helyszínre is ültethetek?

Egy településen maximum 5 különböző ültetési helyszín lehetséges, de fontos, hogy minden egyes helyszínhez szükséges csatolni a terület tulajdonosának 5 éves fenntartási nyilatkozatát.

Nyilatkozatminták: www.orszagfasitas.hu/nyilatkozatok2021

Ki ülteti el a fákat?

A fák kiszállítását – előre jelzett időpontban – a KEFAG Kiskunsági Erdészeti és Faipari Zrt. végzi. A fák további gondozása, elültetésének helyi szervezése (pl. közösségi eseményként) az igénylő feladata. A szakszerű ültetéshez az Országos Erdészeti Egyesület egy helyi erdész szakember jelenlétét biztosítja az ültetési eseményen.

Hová fordulhatok a kérdéseimmel?

Részletes információk olvashatók a www.orszagfasitas.hu oldalon.

További esetleges kérdéseire készséggel válaszolunk a fasitas@oee.hu e-mail címen, illetve a 06203752581-es telefonszámon.

Egyéb hírekkel és aktualitásokkal kapcsolatban megtalálhatóak vagyunk a Facebookon: https://www.facebook.com/erdeszetiegyesulet/

Sikeres igénylést kívánnak a szervezők:
a KEFAG Kiskunsági Erdészeti és Faipari Zrt. és
az Országos Erdészeti Egyesület!